Stichting Chica: Het jaar 2020 in een vogelvlucht en een blik in de toekomst

Dat 2020 een bijzonder jaar was, dat hoeven we eigenlijk al niet meer te noemen. Wat er voor ons als stichting bijzonder aan was, was dat we voor het eerst in 7 jaar niet naar Oeganda konden. Dat we het zonder alle evenementen moesten doen. En ook zonder de daarbij behorende inkomsten. Gelukkig was het zeer zeker geen verloren jaar. Want ondanks alles hebben we toch nog wel het een en ander kunnen doen. Daarover verderop meer.

Corona in Oeganda

We willen eerst graag even stilstaan bij de situatie in Oeganda. Want ondanks alle “ongemakjes” waar de meesten van ons mee te maken hebben, is de situatie in Oeganda totaal anders. Geen gratis coronatest, wie is er besmet? Wel een periode van harde lockdown. Scholen zijn al bijna een jaar dicht en winkels waren lange tijd gesloten. En voor hen was er geen compensatie vanuit de overheid. Mislukte oogsten, omdat er niet gereisd mocht worden naar de akkers. 60% van de bevolking is teruggevallen in armoede en heeft weinig tot geen eten! En welk vooruitzicht is er daar? Wanneer is een vaccin daar beschikbaar?

Voor ons als kleine Stichting dus ook een lastige tijd. Want waar kun je op zo’n moment het beste mee helpen met de middelen die we hebben en de inkomsten die we dit jaar missen? En hoe doe je dat op afstand?

Gelukkig werken wij als stichting met lokale mensen en partners. Mede om die reden hebben we dit jaar verder kunnen bouwen op de Jehiel School, hebben we zeep en ontsmettingsmiddel kunnen doneren aan de scholen en konden we blijven overleggen en kijken wat wij als stichting bij konden/kunnen dragen.

Bouw kleuterklassen Jehiel School

In de eerste helft van 2020 hebben we op de Jehiel School 3 nieuwe kleuterklassen gerealiseerd. Dit mes sneed aan twee kanten. De kinderen en de school hebben vanaf nu goede en veilige lokalen. En de lokale bouwvakkers hadden in coronatijd een inkomen, waarmee ze hun gezin konden onderhouden.

Jehiel School, kleuterklassen
« van 4 »

Wat willen we komend jaar doen in Oeganda

Het blijkt dit jaar maar weer, hoe belangrijk hygiëne is. We gaan daarom vanaf heden geld inzamelen voor toiletten en wasruimtes voor zowel de Jehiel School als de Unity School. Hygiëne is uiteraard ook erg belangrijk in de keuken, vandaar dat we ook de keuken op de Jehiel School willen vervangen.

Uiteraard vergeten we de Lwala meisjesschool ook niet dit jaar. Voor hen liggen er ook dit jaar weer schoolmaterialen klaar, zodra de scholen openen.

Totaal hebben we daar (€10.550,-) voor nodig.

• Toilet & wasruimte Unity School (€4.500,-)
  • Toiletten Jehiel School (€2.200,-)
  • Keuken Jehiel School (€1.500,-)
  • Goed geventileerde vergaderruimte Unity School (€350,-)
  • Zeep en ontsmettingsmiddelen (€500,-)
  • Schoolmaterialen (€1.500,-)

Omdat evenement er even nog niet inzitten. Zijn we afhankelijk van online donaties en dus van jou of jouw bedrijf. We hebben diverse bouwpakketten, hygiëne pakketten en schoolpakketten samengesteld die door jou kunnen worden besteld. Zo kun je zelf kiezen wat je belangrijk vindt en weet je gelijk waar je aan doneert en wat je doneert.