Teete School

Teete Primary School

Tijdens onze projectreis in augustus 2013 hebben we ook een bezoek gebracht aan de primary school waar Chris, onze partner in Oeganda, is opgegroeid. Op deze school, die opgericht is in 1965 door zijn opa en wat vrienden, krijgen gemiddeld 720 kinderen les. Dit zijn zowel jongens als meisjes.

In 1965 is de school begonnen als een zogenaamde private school. Vanaf 1970 is de school overgenomen door de overheid en daar valt het nog steeds onder. Dat de school nu in overheidshanden is, betekent dat de leraren opgeleid en aangesteld worden door de overheid en zo gegarandeerd wordt dat elke klas een onderwijzer heeft.

Helaas is het lokaal van de derde klas onlangs in elkaar gezakt. Op het moment van ons bezoek kregen zij les onder de grote boom. Tijdens een regenachtige en/of winderige dag is het lastig lesgeven. Een nieuw lokaal is wenselijk.

Door donaties uit het dorp hadden ze ruim de helft van de bouwmaterialen reeds klaar liggen. Stichting Chica heeft deze materialen aangevuld, met bakstenen en cement, zodat daadwerkelijk met de bouw begonnen kan worden.

De zaterdag na ons bezoek is de schop in de grond gegaan en begonnen met het uitgraven van de fundatie. Enkele maanden na de start van de bouw kregen we de foto's opgestuurde van het nieuwe P3 klaslokaal.

Update 2014:
Tijdens onze projectreis in 2014 is het bestuur opnieuw op bezoek geweest bij de Teete Primary School. Naast dat we dit jaar enkele sport- en spelmaterialen hebben gedoneerd, konden we ook het nieuwe P3 klaslokaal aanschouwen.