Jaarbrief 2015

Stichting Chica Jaarbrief 2015

Dankwoord

Wij danken alle donateurs, vrijwilligers, personen, bedrijven en organisaties die ons in 2015 hebben geholpen met kennis, tijd en/of donaties. Mede door jullie inzet hebben we veel kunnen doen in Oeganda.

Onze speciale dank gaat uit naar Metaflex Helps, SOL Sisters en Oranje-Comité voor jullie donaties. Evert en Nel voor jullie kennis en onderdak in Oeganda. Henri voor de hulp bij het opmaken van de jaarbalansen. En natuurlijk onze geweldige vrijwilligers voor jullie tijd.

Er hebben in 2015 geen bestuurswijzigingen plaats gevonden.

Financiën

Voor een financieel overzicht verwijzen wij je graag door naar ons financieel jaarverslag.

Onze werkwijze

Onze werkwijze is te vinden in ons beleidsplan 2014-2015. In het eerste kwartaal van 2016 zal een bijgewerkte versie van dit beleidsplan voor 2016-2017 online worden gezet.

Financiële en materiële steun

Met het geld verkregen uit donaties en de opbrengsten van evenementen, hebben we in 2015 de onderstaande projecten kunnen ondersteunen.

• Schoolpakketten voor de vele weeskinderen op de Lwala Girls Primary School
  • De Unity Nursery and Primary School
  • Bouwmaterialen voor klaslokalen voor de Jehiel Christian Nursery and Primary School.

Projectreis

• Bezoek projecten. In juli hebben Monica en Leon op eigen kosten de projecten Lwala, Unity en Jehiel bezocht.
  • Tijdens deze projectreis hebben zij ook de schoolpakketten ingekocht voor de Lwala School en persoonlijk afgeleverd.
  • Kennismaking en overleg met Partner Call to Care Uganda en het schoolbestuur van de Unity School. Tijdens de projectreis naar Oeganda in juli, hebben Monica en Leon kennis gemaakt met Martha van Call to Care Uganda. Samen met deze Amerikaanse NGO werkt Stichting Chica aan het opzetten en realiseren van de Unity Nursery and Primary School. Later deze reis is er ook kennis gemaakt met het schoolbestuur van deze nieuwe school en is symbolisch de eerste steen gelegd.
  • Vorig jaar is door Stichting Chica bouwmaterialen gedoneerd aan de Jehiel School. Deze bouwmaterialen waren bedoeld voor de bouw van Latrines. Monica en Leon zijn op de school geweest om de nieuwe latrines te bekijken en om de toekomstplannen van de school te bespreken met het schoolbestuur.
  • Inkoop Oegandese sieraden en Handcrafts. Monica en Leon hebben op de lokale markt Oegandese sieraden en handcrafts ingekocht. Deze verkopen we in Nederland. Zo ondersteunen we de economie en door ze met winst in Nederland te verkopen, genereren we inkomsten om onze projecten te ondersteunen.

Evenementen

• Arctic Challenge. Tijdens de start van de Arctic Challenge in Lichtenvoorde waren we aanwezig met kinderschmink en glittertattoos.
  • Jubileumfeest Visser Tenten. Visser Tenten bestond in 2015 60 jaar. Wij waren tijdens dit feest aanwezig met kinderschmink, glittertattoos en onze informatiestand.
  • Puur Bewust Fair Food Event. Dit evenement voor de bewuste duurzame levensgenieter wordt ieder jaar georganiseerd door TC de Bron. Wij waren dit jaar voor de tweede keer aanwezig op dit evenement met kinderschmink, glittertattoos en onze informatie- en verkoopstand.
  • Achterhoekse Streekproductenmarkt. Elk jaar wordt door Kaasboerderij Weenink in Lievelde de Achterhoekse Streekproductenmark georganiseerd. Wij waren dit jaar aanwezig met kinderschmink, glittertattoos onze de informatie- en verkoopstand.
  • Over de Top Festival. Wij waren tijdens dit festival aanwezig met kinderschmink en glittertattoos.
  • Open dag SCC Den Diek. Wij waren tijdens deze open dag aanwezig met kinderschmink, glittertattoos onze de informatie- en verkoopstand.
  • Move4Uganda i.s.m. Sportschool Groenlo, De Vrije Slag door Grolle en Dancing in the Street. Samen met Sportschool Groenlo hebben we dit jaar de eerste versie van Move4Uganda georganiseerd. Op dezelfde dag vonden ook de Vrije Slag door Grolle en Dancing in the Street plaats. Deelnemers aan Move4Uganda konden deelnemen aan een halve spinningmarathon, Zumba en/of Body Guide Training.
  • Zomermarkt Lichtenvoorde. We hebben dit jaar in verband met extreme hitte besloten om niet op de zomermarkt te gaan staan.
  • Slag om Grolle. De Slag om Grolle is een Europees evenement, waar de Slag om Grolle wordt nagespeeld. Wij waren tijdens dit evenement aanwezig met een eigen kampement en kinderspelen.
  • Kerstmarkt Bredevoort. We waren tijdens deze markt aanwezig met onze informatie- en verkoopstand.
  • Kerst van Stal Lichtenvoorde. We waren tijdens deze tentoonstelling aanwezig met onze informatie- en verkoopstand.

Presentaties

• Metaflex Helps. In juni heeft Leon een bedrijfspresentatie gehouden bij Metaflex Helps.
  • SOL Sisters. In december hebben Monica en Leon een presentatie gehouden bij de SOL Sisters om de voortgang van de projecten te laten zien.
  • Oranje-Comité Aalten. In mei heeft Monica een presentatie gehouden tijdens de dankdienst van Oranje-Comité Aalten.

Crowdsourcing/ Crowdfunding

In 2014 zijn we begonnen met crowdsourcing via het platform van Pifworld. Tot op heden heeft dat nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Mede door een korting en de aangeboden hulp van Pifwold om ons meer handvaten te geven, hebben we besloten om het in 2016 nog een jaar door te gaan met deze vorm van crowdsourcing.

Project Lwala Girls Primary School

Dit jaar heeft het schoolbestuur van de Lwala School er opnieuw voor gekozen om schoolpakketten voor de vele weeskinderen op de school te ontvangen. De schoolpakketten bestonden dit jaar uit potloden, pennen, schriften en een wiskunde set. Omdat wij sport en spel ook erg belangrijk vinden, hebben we dit jaar ook een aantal voet- en netballen gedoneerd.

Project Unity Nursery and Primary School

De Unity Nursery and Primary School is een nieuw te bouwen school. Stichting Chica heeft het afgelopen jaar gebruikt om voorbereidingen te treffen voor de bouw en om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het project. Ook is een samenwerking aangegaan met de Amerikaanse NGO Call to Care Uganda, om zo meer kennis en financiële middelen beschikbaar te hebben voor dit project. Op dit moment staat er geld voor bouwmaterialen gereserveerd, zodat we kunnen beginnen met bouwen, zodra de voorbereidingen zijn afgerond.

Project Jehiel Christian Nursery and Primary School

In 2014 hebben we eenmalig bouwmaterialen voor latrines gedoneerd aan de Jehiel Christian Nursery and Primary school. Omdat de schoolgebouwen er erg slecht aan toe zijn op deze school, hebben we besloten om ook in 2015 (en 2016) bouwmaterialen te doneren voor nieuwe stenen klaslokalen. De lokale community is inmiddels begonnen met de bouw, die voornamelijk door hunzelf wordt gefinancierd.

Voor meer en actuele informatie over onze projecten, bezoek onze website: www.stichtingchica.nl, volg onze projectpagina's via www.geefeenschoolpakket.nl en www.buildforunity.nl. Je kun ook altijd contact opnemen met één van onze projectmanagers.